Zvláště Znojmo čelí tisícům kamionů denně přímo v ulicích. V asfaltu jsou vyjeté koleje a opravy silnic téměř nekončí. „Znojmo je extrémně znevýhodněné, přepravci ho využívají jako levný tranzit na hranice, v centru se nám pak hromadí kamiony a doprava je neúnosná. Obchvat nemáme stále hotový, protože ho brzdí zájmová skupina lidí,“ uvítal zařazení silnice mezi zpoplatněné starosta okresního města Jakub Malačka.

Od rozhodnutí ministerstva dopravy si slibuje odlehčení dopravy. O zavedení mýta totiž žádal už začátkem roku, tehdy bez úspěchu. „Požadovali jsme i mýto na silnici I/53 od Brna, podle ministerstva to ale zatím není možné, protože není hotová rekonstrukce silnice. Snad to vyjde potom,“ přeje si Malačka.

Ilustrační foto.
Změny na trati na jihu Moravy: výluka do Blanska i mezi Břeclaví a Lanžhotem

Novela vyhlášky o nově zpoplatněných úsecích může vstoupit v platnost v polovině příštího roku. „Nyní je to návrh, který prochází připomínkovým řízením, následně jej posoudí Legislativní rada vlády,“ upřesnil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Návrhy obdrželi ministerští úředníci z vedení krajů z celé republiky. Z jižní Moravy zařadili jedinou silnici I/38 z Jihlavy do Hatí v délce zhruba pětaosmdesáti kilometrů. Záměr projednali i s Asociací krajů. „Základním kritériem pro výběr dalších silnic pro zpoplatnění byly především dostatečné intenzity provozu. Ke komunikacím musí existovat i srovnatelná alternativní trasa po již zpoplatněné silnici I. třídy nebo po dálnici, aby nedocházelo k upřednostňování nezpoplatněných silnic,“ dodal Jemelka.

Placení mýta:

Nově začne platit na silnici I/38 z Jihlavy k hraničnímu přechodu Hatě na Znojemsku.

Úsek má délku asi 85 kilometrů.

Novelu vyhlášky chystá ministerstvo dopravy.

V platnost může vstoupit v polovině příštího roku.

Cílem je omezit tranzit zahraničních kamionů, kteří vyhledávají levnou trasu.

Mýto může ulevit především od zahraničních kamionů, jejichž řidiči vyhledávají levné trasy k hranici s Rakouskem. Obavy z toho, že budou po jeho zavedení jezdit po regionálních cestách rozptýlil mezinárodní přepravce René Svoboda, jenž provozuje kamionovou dopravu v Rančířově na Jihlavsku. „Ani vzhledem k současným vysokým nákladům za pohonné hmoty se to nevyplatí. Naopak mi bylo divné, že silnice není tak dlouho zpoplatněná,“ má jasno Svoboda.

Zda se projeví mýto na zvýšení cen zboží zatím není jasné. „Na mezinárodní přepravu to asi nebude mít takový vliv, smlouvy jsou dlouhodobě nastavené. Možná lze očekávat nějaké navýšení u vnitrostátní dopravy. Nemyslím ale, že by bylo markantní,“ zamýšlel se Svoboda.

K plánovanému mýtu mají už Znojemští další plány na omezení kamionové dopravy ve městě. „Učinili jsme první kroky ke zřízení vysokorychlostních vah. Víme totiž, že kamiony, které tudy projíždí, nedodržují povolenou hmotnost nákladu. Až před hranicemi pak přeloží náklad do více vozů. Neustále dokola pak opravujeme silnice,“ nastínil starosta Jakub Malačka.