Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Evropská unie podpořila i sporné stavby

Jižní Morava - Na seznamu důležitých projektů, které se mají do roku 2013 začít stavět, jsou i silnice, o nichž se stále diskutuje.

13.12.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Foto:DENÍK/Miroslav Jilemnický

Téměř sedmdesát miliard korun. Tolik mají stát nejdůležitější silnice, nové železniční tratě a nádraží, které chce jižní Morava do roku 2013 začít stavět. A Evropská unie vzkazuje: vaše projekty jsou důležité a dáme na ně peníze. Musíte ale každý zvlášť obhájit.

Nejvíce se bude v příštích šesti letech investovat do stavby železnic. „Chceme začít stavět nejen železniční uzel v Brně, ale i v Břeclavi. Zmodernizujeme také trať z Přerova do Brna. Rychleji budou vlaky jezdit také z Brna do Jihlavy a ze Znojma do Okříšek,“ vyjmenovala důležité stavby Anna Kodysová ze sátního podniku Správa železniční dopravní cesty. Ten chce na jižní Moravu investovat víc než pětačtyřicet miliard korun. Silnice by přitom měly stát asi polovinu: čtyřiadvacet miliard.

Zatímco teprve před několika měsíci stát utnul diskuze o poloze brněnského nádraží, v Břeclavi už dělníci začali pracovat na stavbě nového nástupiště a modernizaci současné budovy. „Chystáme také přesun autobusového nádraží vedle vlakového,“ popsal starosta Břeclavi Dymo Piškula. Nový uzel bude stát více než dvě a půl miliardy korun.

Rychleji na Přerov


Téměř dvacet miliard bude stát modernizace tratě Brno– Přerov. „Zvýšíme maximální povolenou rychlost na sto šedesát kilometrů v hodině a trať také zdvoukolejníme,“ uvedl technický náměstek olomouckého pracoviště Správy železniční dopravní cesty Miroslav Bocák.

Na Vyškovsku, kudy mají rychlíky projíždět, ale nejsou nadšeni z varianty, že by koleje vedly přes průmyslovou zónu Sochorova. „Měli bychom spoustu problémů, kdyby vyhrála právě tato trasa,“ uvedl starosta Vyškova Petr Hájek.

Evropská unie podpořila i kontroverzní stavby rychlostních silnic z Pohořelic do Mikulova a z Uherského Hradiště do Hodonína.

Obě trasy totiž kritizují ochranáři přírody. Kvůli tomu, že vedou přes chráněná území. „Stavbu po současné trase do Vídně přes Mikulov prosazují kraj i ministerstvo. Se záměrem ale nesouhlasí řada obcí,“ řekla Barbara Homolová z Ekologického právního servisu. Myslí si, že přijatelnější je trasa přes Břeclav.

Krajský radní pro dopravu Jaroslav Pospíšil ale nemíní o cestě přes Mikulov diskutovat. „Žádná jiná varianta není. Musíme začít. Rakušané už kopli do země. Přece je teď nemůžeme přesvědčovat o tom, že mají vést cestu jiným směrem,“ řekl. Stavba cesty z Pohořelic k rakouské hranici má stát víc než devět miliard korun.

Děti Země protestují


Podobně je na tom silnice R55 z Uherského Hradiště do Hodonína. Přetížená silnice tam teď vede přes řadu měst a vesnic. „Když jdu nakupovat, plánuji si cestu tak, abych musela co nejméně přecházet přes hlavní tah. Někdy čekám několik minut, než se mi podaří přejít,“ postěžovala si například Jindřiška Malá z Veselí nad Moravou.

Proti plánované stavbě ale protestuje organizace Děti Země. „Myslíme si, že ministerstvo životního prostředí neposoudilo dostatečně alternativní řešení vedení silnice mimo ptačí oblast u Veselí nad Moravou,“ upozornil Miroslav Patrik z Dětí Země.

Evropská unie chce podpořit i rozšíření dálnice D1 z Kývalky na Černovickou terasu. „Kdo jel někdy z Brna ven, tak ví, že je nezbytné rozšířit dálnici na šest pruhů,“ řekl radní Pospíšil.

I přesto, že Jihomoravský kraj podporuje stavbu všech projektů, nepovažuje za nejdůležitější investovat dvě a půl miliardy do elektrifikace tratě Znojmo–Okříšky. „Pro nás to není zase tak důležitý projekt. Chápeme ale, že kraj Vysočina hodně získá,“ dodal Pospíšil.

13.12.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Teplý říjen na jihu Moravy. Na třech místech padnul více než padesátiletý rekord

Fotbalisté Znojma. Ilustrační fotografie.

Na Žižkov dřív. Nesmíme zápas prostát v koloně, hlásí Znojmo

Otrava metanolem: kauza se znovu vrací k soudu v Hodoníně

Brno – Už dvakrát odcházeli čtyři obžalovaní v metanolové kauze od Okresního soudu v Hodoníně jako nevinní. Krajský soud v Brně ve čtvrtek rozhodl, že se tam vrátí i po třetí. „Věc se vrací soudu prvního stupně,“ potvrdil předseda senátu Adam Kafka. 

Mladé holky skvěle zapadly. Už potřebujeme jen vylepšit souhru, hlásí kapitánka

Znojmo /ROZHOVOR/ – Kapitánka na nahrávce. Řeč není o žádné válečné situaci, ale o osmnáctileté volejbalové juniorce VK Pegas Znojmo-Přímětice Anně Leischnerové, která vede jako kapitánka znojemské hráčky v letošní sezoně první ligy juniorek. Spolu se svými spoluhráčkami v aktuální sezoně posbíraly prozatím čtyři body ze čtyř zápasů a patří jim střed tabulky.

Zaparkoval u vlakové stanice. Když muž vrátil, našel auto bez kol

Znojemsko - Nepříjmné překvapení čekalo v úterý na muže, který odcestoval vlakem ze stanice v Rakšicích. Ráno tam nechal zaparkované auto a když se vrátil, zjistil, že Ford Fusion je bez kol.

AKTUALIZOVÁNO

Vnuk Alfonse Muchy neuspěl s odvoláním. Epopej patří Praze

Praha, Moravský Krumlov - Cyklus Slovanská epopej patří Praze, nikoliv rodině jeho autora Alfonse Muchy. Skutečnost ve čtvrtek potvrdil pražský městský soud, který zamítl odvolání Johna Muchy. Ten bude ve sporu pokračovat. „Podám dovolání k nejvyššímu soudu,“ oznámil malířův vnuk. Pražští galeristé monumentální cyklus vystaví napřesrok v pražském Obecním domě. Sály stále nabízí i Moravský Krumlov.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení