Deník Rovnost získal exkluzivní svolení Ředitelství silnic a dálnic k natáčení a fotodokumentaci stavebních prací. Prostřednictvím unikátního videa z dronu se můžete na některé budoucí novinky v komunikaci podívat i vy.
Změn se dočkají především nebezpečné křižovatky i šířka silnice. „Je v nevyhovujícím výškovém, směrovém a šířkovém uspořádání a na trase se nacházejí nebezpečná místa, což jsou především stykové či průsečné křižovatky se silnicemi nižších tříd,“ uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Lucie Trubelíková.
Hned za Lechovicemi na někdejší křižovatce u obce Práče jsou vidět už základy podjezdu pro zemědělce. Po jeho dokončení už nebudou muset se svými traktory a další technikou riskovat nebezpečnou cestu napříč frekventovanou hlavní silnicí. Klidnější budou i řidiči na hlavní trase.
Rozšíření silnice
Vlastního podchodu se dočká i divoká zvěř. Základy takzvaného tubusu pod úrovní silnice pro ni o pár kilometrů dál stavební dělníci už betonují. „Bude ve tvaru oblouku s průchozí výškou devadesát centimetrů,“ ukazoval na místě vedoucí pracovník ze společnosti Metrostav, která je zhotovitelem stavby.
Řidiči se také dočkají rozšíření vozovky. „Silnice I/53 bude ve více než sedmikilometrovém úseku rozšířena ze současných 9,5 na 11,5 metru. Na části, která navazuje na obchvat Lechovic, bude ve směru na Znojmo přidán jeden jízdní pruh v délce půl druhého kilometru. A křižovatka, která na silnici I/53 napojuje obce Bantice a Hodonice, bude přestavěna na okružní,“ upřesnil generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Rekonstrukce silnice od takzvané dyjské křižovatky u Znojma po Lechovice začala koncem března. Pro řidiče je úsek zcela uzavřen a veškerá doprava musí jezdit po náhradních trasách. Práce a uzavírky potrvají do konce roku. „Nadáváme na objížďky ale je pravda, že třiapadesátka potřebuje radikální zásah. Má hodně nebezpečných míst,“ poznamenal řidič bílé dodávky Marek Nevěděl.
Podle silničářů se jedná o druhou část kompletní přestavby komunikace I/53 v celé její délce. Hotový je již úsek u Lechovic, kde byl v roce 2019 zprovozněn obchvat.
Ostatní úrovňové křižovatky se silnicemi nižších tříd budou zrušeny, což podle silničářů výrazně zvýší bezpečnost i plynulost provozu. Už nyní připravují další etapy rekonstrukce, směrem na Pohořelice. „Přestavba zbývající téměř jednadvacetikilometrové části silnice I/53 mezi Lechovicemi a Pohořelicemi je ve vysokém stupni přípravy, se zahájením počítáme hned v příštím roce,“ ujistil Mátl.
Silnice I/53 společně s dálnicí D2 spojuje dvě největší města Jihomoravského kraje Brno se Znojmem. Ale také zajišťuje silniční spojení mezi dvěma mezinárodními tahy, E59 Vídeň – Znojmo – Jihlava a E461 Vídeň – Mikulov – Brno – Svitavy. Denně po ní projede dvanáct tisíc aut.