Může se sice zdát, že letošní zima není pro silničáře zatím nijak náročná. Opak je ale pravdou.

Kvůli nočním mrazíkům, které se střídají s teplotami nad nulou, přibývají na silnicích díry téměř kosmickou rychlostí. Přes den nateče do štěrbin v asfaltu voda, která v noci zamrzne a asfalt roztrhne. Vznikají pak díry, takzvané výtluky. A právě ty už několik týdnů zaměstnávají zdejší dělníky.

Podle šéfa znojemských silničářů Zdeňka Komůrky je situace podobná jako v minulých letech. „Ještě to není žádná kalamita, ale díry se už začaly objevovat. A už je proto také jezdíme opravovat," potvrdil Komůrka.

Silničáři mohou v zimě záplatovat díry jen studenou směsí. Důkladné jarní opravy začnou hned, jak zima definitivně skončí.

Díry v asfaltu ve znojemské ulici I. P. Pavlova.

Co ale nyní zbývá řidiči, který vjede do díry a poničí si auto? Existuje nárok získat náhradu škody? Podle expertů ano, ale jen v případě, že správce silnice zapomněl před výmol či celý rozbitý úsek umístit výstražnou značku.

„Nárok na zaplacení škody vzniká vždy, když kritický úsek není řádně označen. Proto je velmi důležité místo nehody vyfotografovat či přizvat policii, která to udělá," nastínil již dříve právník Otakar Pazdziora.

Solilo se už hodně

Silničáři jsou kromě aktuálních oprav děr stále ještě v pohotovosti, i co se jiných zimních neduhů na silnici týče. A přestože to tak venku nevypadá, i v uplynulých týdnech jim dávalo počasí zabrat.

Zejména lednové ledovky je potrápily. „Spotřeba soli za celý kraj byla jen za leden 9,5 tisíce tun, což je opravdu hodně," zmínil Zdeněk Komůrka.

Současná zima prý, co se nákladů na údržbu silnic týče, nijak příznivá rozhodně není. Posypové vozy zasahovaly na Znojemsku třikrát v listopadu, třikrát v prosinci a v lednu mířily za zimní údržbou celkem v dvaadvaceti dnech z jednatřiceti kalendářních. „To tedy o nějaké případné větší úspoře pro letní měsíce nenasvědčuje," dodal Komůrka.