Už osmnáct vín může na svých etiketách používat označení VOC Znojmo. Poslední čtyři vzorky, které získaly přívlastek Víno originální certifikace, odsouhlasili vinaři v pátek. Lidé ale takto označená vína dosud nemohli sehnat na jednom místě a i jejich společný marketing dosud pokulhával. To se má v brzké době změnit.

Značka VOC se už ale mezi laickou veřejnost začíná dostávat. „Zrovna v mém případě se stalo, že jsem stejné víno rozdělil na dvě šarže. Jednu jsem nechal ocenit jako VOC, druhou jsem nechal jako pozdní sběr. O VOC byl ale takový zájem, že i druhou část šarže dávám na VOC,“ řekl vinař a jeden ze zakládajících členů VOC Znojmo Jiří Hort.

Na Znojemsku tak po včerejšku mohou vinaři používat speciální etiketu se symbolem VOC Znojmo na zhruba sto dvaceti tisících lahví. „Přibližně polovina tohoto počtu je už prodaná. Předpokládám, že do roka a do dne nebudou už letos uznaná VOC vína v prodeji,“ doplnil Hort.

K třinácti zakládajícím členům v pátek navíc přibyli dva další, a to Vinice Hnanice a Vinařství Sádek. „I z toho myslím vyplývá, že o VOC roste zájem,“ myslí si Hort.

Zájem o Vína originální certifikace si pochvalují i další vinaři. „Po prvních měsících je asi ještě těžké hodnotit, tato vína ještě nejsou v takové pozici, jaká by jim měla náležet. Nicméně se o ně lidé začínají zajímat, dobře se prodávají zejména Sauvignony, které mají na Znojemsku dobrý zvuk. Objednávky dostáváme hlavně od našich tradičních odběratelů, na které se ale nabalují i další zájemci,“ řekl Pavel Filipovský.

Velice dobrou zkušenost s prvními VOC víny má i ředitel největší vinařské firmy na Znojemsku. „Je to novinka, pro spotřebitele je to zajímavé a řada z nich už podobné apelační systémy zná ze zahraničí. I my jsme si po první uznané šarži Sauvignonu, které bylo čtyřicet hektolitrů, nechali ocenit i druhou – sto dvacetihektolitrovou,“ upřesnil Pavel Vajčner ze Znovínu Znojmo.

Co však zatím vázne, je společná propagace VOC vín. „To jsou porodní bolesti. Když chcete něco propagovat, musíte na to mít peníze. A samozřejmě cílenou kampaň. Zhruba na konci října chceme nastartovat degustace po celé republice. Vždy si vybereme konkrétní město a vinotéku, a tam uděláme velké představení VOC vín. A tak projedeme celou republiku. Nepůjde to jinak. K tomu samozřejmě tiskové konference a podobně,“ vypočetl Hort.

„Vezměte si to tak, že dnešní systém, tedy s přívlastkovými víny, se zabíhal deset let. Ani my to za půl roku neumíme. Osobně tomu dávám pět let, než bude označení VOC obecně známé,“ předpověděl vinař.

I ředitel Znovínu přiznává, že společná propagace zatím příliš nefunguje. „Dosud si vína VOC propagujeme samy. Teď to ale chceme společně posunout dál. Osobně třeba doufám, že se spustí třeba autobus VOC. Ten by měl už v příštím roce jezdit po vinařských vesnicích Znojemska,“ řekl Vajčner.

Ještě před pár týdny přitom ani nebyla všechna vína VOC k sehnání na jediném místě. „Kompletní sestavu VOC vín nabízíme zhruba jeden měsíc. Zájem o ně roste,“ řekl Václav Beran ze znojemské vinotéky Vínovín na Pražské ulici.

„Funguje už i internetový obchod přímo pod naším VOC Znojmo. A během představování vín po celé zemi budeme hledat partnerské vinotéky v dalších městech,“ doplnil Hort.

Znojemská vinařská podoblast zavedla vůbec první apelační systém v České republice - VOC Znojmo – letos na jaře. Právě tato značka by měla garantovat chuťově plná a aromatická vína z ověřených oblastí Znojemska. Zkratka VOC znamená „vína originální certifikace”, podle výkladu místních vinařů však i Vůni vína, Odrůdu hroznů a Cit vinaře.