Červenožluté vlajky se znakem Znojma, sluncem zalité město a všude vonící burčák a víno. Ulice Znojma byly po celý uplynulý víkend plné lidí, doprava byla zcela odkloněna.

Letošní, v pořadí již sedmnácté novodobé vinobraní očekávala řada lidí s napětím. O pronájem míst pro stánky se starala nová firma, radnice si vytýčila koncepci, která měla vytlačit netradiční zboží z centra a Znojemskou besedu začala nedávno řídit nová ředitelka.

Podle prvních ohlasů a čísel se vše povedlo. Předběžný odhad počtu návštěvníků, kteří se na vinobraní přijeli podívat, je více než padesát tisíc.X Na druhou stranu viditelně ubylo stánků. Redakce Znojemského deníku nezaznamenala výrazné negativní hlasy na organizaci či program oslav.

Do Znojma na vinobraní jezdí už osm let Jozef Bilka. „Připadá mi, že letos tu bylo míň lidí. Já jsem ale moc spokojený, jsou tady zlatí lidé a burčák je skvělý,“ zhodnotil Jozef Bilka ze slovenské Žiliny.

Zpívalo a koštovalo se na každém kroku. Lidé korzovali ulicemi a zastavovali se na delší dobu tam, kde se jim zrovna líbilo.

Davy proudily od Masarykova náměstí, kde byl po dva dny hlavní program s řadou umělců, přes Václavské náměstí se stylovou produkcí a stánky, až k rotundě a hradu.

Nejvíce je ale přece jenom zajímal burčák. Ten kromě tradičních výrobců, jako jsou Vinné sklepy Lechovice, Znovín, Lahofer či vrbovecký Valdberg, nabízeli také menší vinaři ze Znojemska, ale i z Mikulovska a Břeclavska.

Sobotnímu hlavnímu programu, kterému předcházel průvod čítající více než čtyři sta účinkujících v dobových kostýmech, přihlížely tisíce lidí. Na hlavním pódiu pozdravil hosty vinobraní král Jan Lucemburský s královnou Eliškou Přemyslovnou, k vidění byly rytířské turnaje či umění sokolníků.

Změnu zaznamenala trasa průvodu. „Trasu jsme posunuli víc do historického centra, takže se lidem dostalo neokoukaných pohledů,“ popsala ředitelka Městské besedy Martina Špačková. Do budoucna by chtěla přilákat víc cizinců a kapely zvučných jmen.

Vinobraní letos stálo asi čtyři miliony korun. „Akce se už teď sama zaplatí, máme řadu sponzorů a letos jsme dostali štědrou dotaci i od Vinařského fondu. Dovedu si představit, že časem bude i výdělečné,“ uzavřela Špačková.