V počítačích a na stolech projektantů nyní vzniká nová podoba železniční trati mezi Znojmem a Šatovem. Stavitelé železnic také právě začínají pracovat na projektu, který předloží počátkem příštího roku s žádostí o podporu miliardové stavby z fondů Evropské unie.

„Na projektech pro stavební řízení pracuje firma, která vyhrála veřejnou soutěž. Očekáváme, že nám ji předá v lednu příštího roku,“ sdělil ředitel olomoucké Správy železniční dopravní cesty Jiří Mlynář.

Na základě již hotových plánů chystají jeho lidé žádost o příspěvek z evropských fondů. „Věřím, že peníze získáme, stavba je zařazena v seznamu doporučených akcí,“ dodal Mlynář. Pokud drážní organizace získá všechna potřebná povolení začne se stavbou patrně v polovině příštího roku.

„V návrhu nového jízdního řádu již počítáme pro trať Znojmo-Šatov s náhradní autobusovou dopravou a podle toho stanovíme časy, aby pak nedocházelo ke zpožděním. Vlaky z Vídně budou jezdit do Šatova, cestující nebudou muset přestupovat v Retzu,“ informoval přednosta znojemské železniční stanice Pavel Karšulín.

Modernizace a elektrifikace trati podle odhadů potrvá půldruhého roku. Nejvíc práce dá výroba a instalace nové konstrukce na mostě přes Dyji.

Znojmo – Vídeň


Rekonstrukce trati přinese rychlejší a častější vlakové spojení s Vídní. Vlaky budou moci jezdit devadesátkou a podle plánů železničářů budou soupravy mezi rakouskou metropolí a Znojmem cestovat v hodinových taktech. „Po různých jednáních se vracíme k původnímu návrhu rakouské strany. Mezi čtvrtou hodinou ranní a desátou večer bude jezdit patnáct párů vlaků,“ přiblížil přednosta.

Chystanou frekvenci považuje Karšulín za výzvu pro vnitrostátní linky. „Ať jde o spojení do Brna nebo do Prahy, kde by to mohl být důvod k úvaze, zda neobnovit alespoň několik spěšných vlaků na Havlíčkův Brod, které jezdívaly dříve,“ poznamenal.

Stále ve hře zůstává i druhý železniční projekt na Znojemsku, obnova trati z Hevlína do Laa an der Thaya. Rakušané již v minulých letech dovedli a elektrifikovali svou část trasy až k státní hranici. „S touto tratí stále počítáme, ale zatím nepokračujeme v projektování. Naše kapacity jsou vytíženy důležitějšími uzly,“ řekl ředitel Mlynář.

Hevlín – Laa


Na koleje z Hevlína by podle jeho odhadu mohla přijít řada po roce 2010. „I tato akce je mezi stavbami navrženými ke schválení podpory z evropských peněz,“ doplnil.

Zástupci obce, která usiluje o obnovu železnice od počátku devadesátých let, jsou spokojeni alespoň s tím, že dráhy se záměrem stále počítají.

„Je to sice skluz, ale důležité je, že projekt zůstává živý,“ řekl starosta Hevlína Drahomír Nosek.