Například ve známém hotelu Prestige zákazníkovi nabízejí filtrovanou vodu, ale za peníze. „Naši hosté nedostanou vodu z kohoutku, nýbrž filtrovanou s mátou nebo s citronem. Za decilitr si účtujeme tři koruny. Ke kávě samozřejmě dáváme sklenku vody zdarma," uvedl sales manager hotelu Prestige David Lukáš.

Naopak zcela zdarma natočí vodu z kohoutku svým zákazníkům číšníci ve znojemské restauraci La Casa Navarra. „Našim zákazníkům splníme, co jim na očích vidíme. Vodu z kohoutku dáváme automaticky třeba k láhvi vína. S ní na stůl přineseme i džbánek pitné vody. Je to podle nás standard, který restaurace našeho typu musí nabídnout," řekl číšník Miloš Kremláček.

Jak dodal, hosté jejich restaurace vždy něco v podniku utratí, proto voda gratis je běžným standardem. „Když si host dá například jídlo za dvě tři stovky, pitná voda zdarma by měla být automaticky k dispozici," dodal Kremláček.

S tímto názorem souhlasí odborník na gastronomii Radek Švajka. „Slušný podnik by měl vodu z kohoutku zdarma dávat opravdu zcela automaticky. Navíc káva dehydratuje organismus, proto by voda měla být servírovaná s šálkem kávy zároveň. Pokud pak zákazník požádá o vodu z kohoutku například k jídlu, měl by ji také dostat," naznačil Švajka.

Podle něj se restaurace stále nechtějí připravit o rabat z prodeje balené vody. „Pro ekonomiku podniku není podávání vody zdarma výhodné. Pokud mluvíme například o kavárně, tam je jejich jediný výdělek káva a právě voda. Ovšem v podnicích, kde jsou zavedené dobré kuchyně, by se na požádání měl zákazník vody dočkat," dodal.

Voda z kohoutkuPrestige NE
(filtrovaná ke kávě ano)
La Casa Navarra ANO
Cappuccino ANO
Penzion Blanka ANO
Illegal Bar NE
(filtrovaná ke kávě či jídlu ano)

O vodě z kohoutku se svými zákazníky nediskutují například ve známém znojemském baru Cappuccino, který funguje již od roku 1991. „U nás dáváme na požádání vodu z kohoutku ke kávě, anebo když si koupí zákazník láhev vína. K ní dáváme vodu do karafy. Ovšem pokud někdo přijde a řekne, že chce sklenici vody, tak to jej bohužel zklameme," řekl číšník Martin Svoboda.

Dvě deci vody z kohoutku třeba na zapití léku dávají v restauraci penzionu Blanka v Novém Šaldorfu-Sedlešovicích. „Malou skleničku pitné vody dáváme k jídlu, ke kávě nebo na zapití prášku. S tím u nás rozhodně není problém," konstatoval číšník Pavel Takšík.

Donést sklenku vody z kohoutku před časem odmítli hostu z Londýna v Illegal Baru. „Dával jsem si s přáteli oběd a pak jsme ochutnávali drahé speciální rumy z celého světa. Ovšem vodu z kohoutku mi nechtěli dát. Museli jsme si tehdy koupit vodu balenou," svěřil se Petr Holeček.

Podle majitele podniku však vodu dávají jak ke kávě, tak k jídlu. „Vodu z kohoutku opravdu nedáváme. Máme balenou nebo domácí filtrovanou. Za ni zákazník zaplatí dvě koruny za decilitr. Ovšem ke kávě i k jídlu dáváme na stůl vodu vždy. Půllitr vody k jedné kávě však u nás zákazník opravdu nedostane," zakončil podnikatel v gastronomii Jiří Vítek.