Jednoho žáka střídá druhý. Kluci stojí trpělivě v řadě a při čekání sledují ostřížím zrakem, jak střílí jejich spolužáci.

Nedaleko skupinky, která cvičí střelbu na terč, jiný voják řídí přípravu ochrany proti chemickým zbraním. Na pokyn se na tvářích a hlavách dívek objevují ochranné masky. „Dýchej, dýchej, to je v pořádku, tvoje maska těsní a nasadila sis ji správně. Ukaž ty, jak se ti daří. Dýchej, hmmmm… tak tady maska netěsní, to musíme nepravit," kontroluje jiný voják správnost nasazení masek.

Pak skupinku dívek seznamuje s vojenským ochranným pláštěm. „Nemyslete si, v létě, když je na slunci přes třicet stupňů, to není žádná legrace," říká voják a nechává dívky nasazovat plášť na čas. „Jedem, jedem, ještě máte tři minuty," hecuje školačky, které mají na hlavách masky a navlékají si zelené ochranné pláště vojenský instruktor.

V rohu učebny seznamují dvě mladé ženy v armádních uniformách školačky se základy první pomoci. „Jdete lesem a vidíte, jak na zemi leží člověk. Vidíte, že krvácí. Co budete dělat?" ptá se žena v uniformě a poslouchá odpovědi dívek.
Pak následuje praktické vyzkoušení srdeční masáže a dýchání z plic do plic. Učebna bzučí jako úl.

„Naše dnešní návštěva je součástí vzdělávacího programu Příprava občanů k obraně státu (POKOS). Příslušníci Univerzity obrany z Brna představují žákům druhého stupně Armádu České republiky, její hlavní úkoly i zkušenosti vojáků ze zahraničních misí především na území Afghánistánu," informuje tiskový mluvčí Univerzity obrany podplukovník Vladimír Šidla.

Zatímco v učebně v prvním patře hovoří přímý účastník mise v Afghánistánu podplukovník David Čep v pískové polní uniformě s nášivkou ISAF na rukávu o svých zážitcích z mise, učebna v přízemí žije praktickými ukázkami.

Spokojení jsou jak žáci, kterým vojáci zatraktivnili výuku, tak ředitel Pavel Viskot, který vojáky do školy pozval. „Využili jsme nabídky armády, kterou jsem našel na jejich webových stránkách, a jsme rádi, že k nám přijeli. Je dobře, že naši žáci vidí, že naše armáda funguje a že je nás schopna bránit," říká Viskot.

Vedení školy již v rámci Dne civilní obrany spolupracuje s hasiči i záchrannou službou. „Kromě jiného mohou podobné akce pomoci při výběru budoucího povolání žáků devátých tříd," naznačuje ředitel Viskot.

Dění v učebně bedlivě sleduje koordinátor akce kapitán Roman Hanzlík. „O práci v armádě má i po našich návštěvách zájem řada žáků. Problémem však je jejich špatný fyzický a zdravotní stav. Dnes už děcka nejsou zvyklá tolik běhat venku jako dříve a také proto až sedmdesát procent uchazečů o studium na naší univerzitě kvůli fyzickým testům neprojde," konstatuje Hanzlík.