Do sedmi dnů chtějí znojemští radní svolat druhé kolo výběrového řízení na zajištění městské autobusové dopravy. Umožní jim to čtvrteční rozhodnutí antimonopolního úřadu, který uzavřel šetření podnětu týkajícího se tendru města Znojma.

Město muselo veřejnou soutěž přerušit prakticky ihned po otevření obálek s nabídkami firem kvůli tomu, že právě na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) dorazila stížnost na průběh tendru.

Dosavadní smlouva na provozování městské autobusové dopravy přitom vyprší už na konci tohoto roku. „Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uzavřel šetření podnětu týkajícího se tendru města Znojma na „Zajištění provozu Městské autobusové dopravy na území města Znojma a jeho zájmového území“. V daném případě se jedná o závazek veřejné služby, na který se vztahuje výjimka z koncesního zákona. Na postup zadavatele se nevztahují ani ustanovení zákona o veřejných zakázkách. ÚOHS tedy není věcně příslušný přezkoumávat uvedený tendr,“ odůvodnil závěr antimonopolního úřadu jeho místopředseda Kamil Rudolecký.

Místostarosta Znojma Jan Blažíček, který má právě dopravu ve městě na starosti, předpokládá, že druhé kolo se uskuteční do sedmi dnů. „Komise při něm vybere nejlepší nabídku a prakticky ještě ve stejný den rozešleme všem účastníkům tendru informaci o jeho výsledku. Do konce listopadu tak teoreticky může být jasné, kdo bude ve Znojmě městskou autobusovou dopravu provozovat,“ řekl Blažíček.

Do konce roku

Současný dopravce, společnost ČAS, má smlouvu s městem do konce roku. „Podle vypsaných kritérií má nový provozovatel tři měsíce na splnění podmínek soutěže. Právě tuto lhůtu teď ohrozilo odvolání. Předpokládám ale, že bychom se na zkrácení lhůty domluvili buď s novým provozovatelem, nebo na nějakém náhradním dočasném řešení s firmou ČAS. Pokud by tedy sama nevyhrála. Což ale dopředu nechci nijak předjímat,“ dodal místostarosta.

Radnice po novém provozovateli městské hromadné dopravy požaduje, aby disponoval celkem deseti nízkopodlažními autobusy, včetně šesti zbrusu nových. Ty mají jezdit na páteřní lince číslo čtyři, která vozí njevíce důchodců a tělesně postižených. Všechna vozidla, která budou nově jezdit po Znojmě, pak musí splňovat nejpřísnější evropskou emisní normu.

„Nový provozovatel by měl do systému zavést poprvé po dvou letech a pak každý rok jeden nový autobus. Smlouva s novým dopravcem bude podepsána na dvanáct let,“ uzavřel Blažíček.

Sedm dopravců

Do soutěže o nového provozovatele městské autobusové dopravy je přihlášeno sedm dopravců.

„Z toho pět jich je z jižní Moravy. Tendr byl ale kvůli podnětu na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zastaven prakticky hned poté, co byly obálky otevřeny. Nabídky jednotlivých firem tedy nebyly ani přečtené, ani vyhodnocené. K tomu tedy dojde až nyní,“ doplnila mluvčí znojemské radnice Denisa Šipošová.