Poslední den v roce přestávají ve Znojmě platit dosavadní elektronické jízdenky pro důchodce zdarma. Ty doposud vydával regionální dopravce Psota. Přestože dál zajišťuje městskou hromadnou dopravu jízdenky už musí lidé koupit přes internet u krajského koordinátora dopravy IDS JmK. „Je to takové peklíčko, moje osmdesátiletá máma by to nemohla absolvovat. Když přijdete do kanceláří Psota, s registrací vám nepomohou. Musíte se tedy vrátit domů a své rodinné příslušníky zaregistrovat na e-shopu IDS JmK. A pak se zase vrátit do kanceláře Psoty, aby vám tu jejich kartu aktivovali. Na e-shopu se to pak už po výměně několika emailů s technickou podporou dá zvládnout. Uživatelsky je to opravdu hodně nepovedené a už vůbec ne intuitivní. Kdyby takhle fungoval jakýkoliv jiný internetový obchod, tak do něj nechodím. Při mé návštěvě v informačním centru dopravce Psota bylo hodně starších lidí a je vidět, že v tom tápou,“ podělil se o zkušenost David Grossmann.

Pětimetrový dubový kříž postavili obětem covidu lidé ve Vedrovicích na Znojemsku. Je obdobou morového sloupu.
Novodobý morový sloup: pětimetrový kříž u Vedrovic chrání před koronavirem

Špatné zkušenosti zveřejňují další desítky lidí na sociální síti facebook. „To je prostě totálně „velký špatný“. Přísahám, že jsem tomu věnoval s tátou víc než den čistého času a to tu průkazku pořád nemá dořešenou. Volám si s nimi, píšu maily. A jim nejde ani nahrát pořádně profilová fotka, protože mají špatně kód. Dost trapné na to, že je to ostrý provoz, který má být odzkoušený,“ napsal v diskusi například Martin Grus.

Podle zástupce ředitele společnosti Kordis, která prodej jízdenek IDS JmK zajišťuje je problém v tom, že se lidé se systémem neseznámili včas. „Upozorňujeme na změnu už od září, bohužel lidé začali reagovat až v posledním týdnu v roce a nejsou se systémem obeznámeni. Je funkční a doporučuji ho využívat, funguje stejně jako kterýkoliv jiný e-shop a už ho využívají desetitisíce lidí,“ uvedl za Kordis Květoslav Havlík.

Pro důchodce složitý

S tím nesouhlasí ředitel dopravní společnosti Psota Petr Chadim, který považuje nový systém prodeje jízdenek za nepřipravený. „Kordis přípravu systému jednoznačně podcenil. Pro důchodce je složitý, nemají počítače nebo s nimi neumí dělat. Navíc je systém poruchový, včetně pokladen u řidičů. Osobně mě to velice mrzí, protože to zatěžuje cestující i nás. Navíc navzdory kampani spustil Kordis e-shop až 16. prosince, do té doby nefungoval nebo jen sporadicky. Lidé pak křičí na zaměstnance našeho infocentra i na řidiče,“ zlobí se Chadim.

Podle Davida Grossmanna by lidé uvítali alespoň pomoc v infocentru dopravce. „V zásadě je dobře, že se přechází na on-line systém prodeje, v budoucnu bude stačit jen prodloužení platnosti jízdenky, uživatelsky by to ale mělo být přívětivější. Pracovníci infocentra by snad mohli lidem s registrací pomoct,“ myslí si Grossmann.

Děti připravily přání pro důchodce vánoční přáníčka. Doručila je Svatá rodina. Foto: archiv školy
Děti z náměstí Republiky připravily přáníčka pro důchodce

Ředitel dopravní společnosti Psota však oponuje nedostatečnou kapacitou. „Požádali jsme Kordis, aby tam dali svého pracovníka, ukázalo se například, že používal postupy, s nimiž naše pracovnice vůbec nebyly seznámeny, komunikace je špatná. Naši zaměstnanci ale nemají čas ani kapacitu řešit problémy někoho jiného. Zda se u nás posila z Kordisu v dalších dnech znovu objeví, netušíme,“ krčil rameny Chadim.

Papírová verze

Cestující, kteří se s novým systémem prodeje jízdenek nestihnou poprat do konce roku, si mohou koupit papírovou verzi. „Pokud opravdu problémy přes e-shop lidé nevyřeší mohou si koupit papírovou průkazku na pokladně nádraží ve Znojmě, vydrží jim celý rok. Získaný čas pak mohou využít k tomu, aby se s systémem seznámili,“ poradil Květoslav Havlík z Kordisu.

Podle Petra Chadima z dopravní společnosti to ale má nedostatky. „Když si lidé koupí papírovou jízdenku pak ani my, ani město nevíme kolik důchodců a kterými trasami skutečně jezdí. Nejsme schopni odhadnout vytíženost autobusů a třeba trasy posílit, zrušit nebo zařadit mikrobusy. Jen víme, že důchodců ve Znojmě jezdí čtyři, možná pět tisíc. Elektronizaci jsme zavedli už před dvěma lety, takto se vracíme na začátek a není to šťastné řešení,“ není spokojený Chadim.