„Do konce tohoto týdne s pracemi na demontáži mostu skončíme. Na montáž nového mostu znovu nastoupíme pátého ledna příštího roku,“ řekl stavbyvedoucí Antonín Směták.

Na levém břehu Dyje, jen kousek od znojemského nádraží, už leží prvních, zhruba padesát metrů, nové mostní konstrukce. Tu začne specializovaná firma vysunovat k prvnímu pilíři začátkem příštího roku, celé říční údolí by měla překlenout na podzim. Elektrifikace železnice mezi Znojmem a Rakouskem je jednou z největších investic Českých drah na regionálních spojích. Oprava celé desetikilometrové trati, výměna mostu a generální oprava znojemského nádraží bude stát jednu miliardu a dvě stě třicet milionů korun.

Takzvaný šatovský most postavila na sklonku šedesátých let devatenáctého století společnost Severozápadní dráhy, na nově budované trati spojující Vídeň s Jihlavou a Mladou Boleslaví. Rozevírající se údolí řeky Dyje mezi Kraví horou a Znojmem se stalo pro projektanty nové dráhy velkou výzvou. Výsledkem bylo přemostění v podobě železné mřížové nýtované konstrukce, ukotvené ve dvou krajních pilířích v náspech na svazích údolí a podepřené třemi impozantními kamennými sloupy ze dna údolí. Stavební kámen byl získán v kamenolomu ve Vlčí rokli za Hradištěm.

„První vlak s cestujícími přejel po dvě stě dvacet metrů dlouhém a osmačtyřicet metrů vysokém mostě prvního listopadu 1871. Ve své době představoval viadukt naprostou senzaci. Cestujícím, přijíždějícím po mostu od Vídně, se naskytl úžasný pohled na staré Znojmo. V období 1871 až 1914 zažil most a celá Severozápadní dráha éru největšího rozmachu. Denně tudy projelo zhruba čtyřicet vlakových souprav, mezi nimiž byly i rychlíkové spoje z Vídně do Berlína a zpět,“ uvedl znojemský historik Jiří Kacetl.