Informaci potvrdil Deníku mluvčí společnosti Martin Frýdl. „Zaměstnance o této úvaze společnost otevřeně informovala již před dvěma týdny. Cílem opatření je zajistit si dlouhodobou konkurenceschopnost ve světle růstu nákladů. V Česku záměr předpokládá uzavření dvou závodů. Na Slovensku se zvažuje uzavření jedné výroby,“ potvrdil Frýdl.

Konečné rozhodnutí pode něj ještě podléhá schválení nejvyššího vedení společnosti a lze jej očekávat ve druhém čtvrtletí tohoto roku. „Pokud bude záměr potvrzený, závody budou postupně snižovat stavy a uzavírat se během druhého pololetí tohoto roku. Zaměstnanci mohou očekávat férové jednání a společnost jim kromě jiného poskytne podporu při hledání nového zaměstnání a také je doporučí dalším zaměstnavatelům v příslušných regionech,“ ujistil Frýdl.

Pokud ke změnám dojde, budou mít podle vedení společnosti zaměstnanci na hledání nové práce minimálně šest měsíců. Také díky odstupnému. Případné uzavírání výrobních míst se v Českué republice dotkne celkem 258 pracovníků - v závodě PIKA Bzenec, kde se vyrábí sterilovaná zelenina a Agrimex Vestec v Čechách zabývajícím se výrobou zmrazené zeleniny a ovoce. Na Slovensku jde o závod DOMA Prešov v němž se vyrábí majonézy, tatarské omáčky a dresinky.

Přesun značky Znojmia

Náhradní výrobu by v případě schválení záměru zajistily sesterské společnosti skupiny Orkla nebo externí partneři. Vyráběných značek Znojmia, ale také oblíbených čalamád Kunovjanka a Moravanka se tedy možná změna nedotkne. „Značkové výrobky bude společnost Orkla i nadále dodávat do tuzemské i zahraniční obchodní sítě ve stejné kvalitě a se stejnými recepturami,“ ujistil Frýdl.

K opatřením dohnaly společnost současné vysoké náklady na výrobu, což se projevilo i v konečné ceně výrobků. V obchodech najdou nyní zákazníci okurky Znojmia i za 89 korun. „Dříve jsem je kupovala běžně, teď už se poohlížím po nižší ceně. V domácím rozpočtu je to znát,“ neskrývala zklamání Jitka Nemeškalová v jednom z brněnských obchodů.

Zavřením zmíněných provozoven se společnost chce nadechnout pro další rozvoj a investice v České republice a plánuje uvést na trh řadu novinek. Soustředit se hodlá zejména na nejoblíbenější značky Hamé nebo Vitana. „Podle předběžných čísel se společnosti v roce 2022 podařilo vyrovnat se zhoršenou situací na trhu celkem dobře. U některých provozů ale bohužel kombinace vysokých výrobních nákladů a nízkých marží znamená ztrátovost. Zlepšení organizace je nutné, aby společnost byla konkurenceschopná a mohla investovat do dalšího rozvoje,“ poukázal Martin Frýdl.

Zaměstnanci výrobny se k událostem nechtějí příliš vyjadřovat. „Sehnat v tomto regionu práci není snadné, z odstupným vystačíme jen chvíli. Co bude dál, netuším,“ krčila rameny žena, která si nepřála své jméno zveřejnit, redakce jej však zná.

Znojemští patrioti se už se ztrátou značky víceméně smířili. „Je to historie a i když v nás vzbuzuje nostalgii, stejně s tím nic nenaděláme. Okurky si podle původních receptur zavařujeme doma sami,“ řekla Jitka Homolová.

Společnost Orkla Foods Česko a Slovensko zaměstnává na 2500 pracovníků. V současnosti zaujímá pozici druhého největšího výrobce balených potravin v Česku a čtvrtého na Slovensku. Mezi její nejznámější značky patří Vitana a Hamé. Své produkty vyrábí v celkem jedenácti závodech.

Fruta byla továrna ve Znojmě, která produkovala desítky let snad nejvěhlasnější znojemský výrobek. Jenže v roce 2002 Fruta po vleklých sporech, soudech a ztrátě ochranných známek skončila, výrobní linky prodal konkursní správce v dražbě a později získal nového majitele i celý areál. Většina budov zbořily bagry a dnes na jejich místě stojí nové obchodní centrum.