„Situaci nám to mírně zkomplikovalo, ale jsme jednoduše ze Znojma. Písmeno je symbolem našeho města a v logu je máme, i když v menší podobě, od roku 2015,“ uvedl marketingový manažer Znojemského městského pivovaru Petr Syřiště.

Zetko na pivních lahvích bude mít podobu praporce, zdůrazní historii. „Znojmo je jedno z nejstarších královských měst s městskými právy včetně vaření piva už od třináctého století,“ připomněl Syřiště. Pivovar se nachází v sousedství proslulé moravské rotundy sv. Kateřiny a znojemského hradu. Tedy na historickém místě, kde se pivo vaří déle než tři sta let.

Podle odborníka na marketing Pavla Kovaříka je stále ještě hodně lidí citlivých na znak ruských agresorů a krok pivovarníků považuje v současné době za odvážný. „Muselo to být těžké rozhodnutí, nicméně doba od napadení Ukrajiny Ruskem už pokročila, a citlivost už není tak vysoká. Pro spoustu lidí to nebude problém, najde se ale určitě i řada kritiků,“ zvažoval Kovařík.

Chátrající budovy bývalého pivovaru v Hradební ulici ve Znojmě se dočkají rekonstrukce
Centrum jako v Bordó: chátrající budovy pivovaru ve Znojmě vzkřísí vínem

Znojemský pivovar letos plánuje také rekordní výstav kolem 3 800 hektolitrů, čímž se chce stát jedním z největších producentů piva v Jihomoravském kraji. Lidé si oblíbili například speciál Sauvin, zkvašený vinnou kvasinkou.

V okolí znojemského hradu se pivo vaří od počátku osmnáctého století. Vlastníkem areálu bylo nejdříve město, následně rodina Mauralových. Po revoluci podnik produkoval pivo pod značkou Hostan. Tento pivovar zavřela společnost Heineken v roce 2009. Zastavení výroby trvalo šest let, v listopadu 2015 začala v areálu vařit pivo nová společnost Znojemský městský pivovar. „Návrat výroby do Znojma se ukázal jako správná volba. Naše výstavy přibrzdila pandemie, ale díky zájmu místních konzumentů už zase rosteme,“ dodal Syřiště.

Loni se výstav pivovaru pohyboval kolem tří tisíc hektolitrů. Letošní plán je ještě o osm set hektolitrů vyšší. Pakliže se to podaří, půjde o rekordní úroveň.