VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Znojemsko v IDS: už příští týden

Znojemsko /INFOGRAFIKA, ROZHOVOR/ - Spíše změnu k lepšímu vidí starostové ze Znojemska v připojení regionu ke krajskému Integrovanému dopravnímu systému (IDS). Cestující si od července začnou zvykat na novou organizaci spojů. Ve Znojmě, Krumlově i Miroslavi si ale ještě počkají na nová nádraží. Trávou naopak začne zarůstat lokálka do Hevlína.

24.6.2010 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Salik Sláma

„Očekávám pronikavé zlepšení, ale lidé si budou muset zvyknout na změny. Velký přínos vidím v tom, že všechny obce na Krumlovsku budou mít autobusové spojení k vlakovým nádražím buď v Krumlově, nebo Ivančicích,“ řekl starosta Moravského Krumlova Jaroslav Mokrý.

Od lepšího napojení si slibuje, že lidé budou víc jezdit veřejnou dopravou než auty. „Zůstává tu jen menší zádrhel v tom, že budova drah v Krumlově se stále opravuje a stavba přestupního terminálu u ní začne až v srpnu,“ podotkl starosta.

Do konce roku má v Krumlově začít sloužit i nové autobusové nádraží, na které město čeká čtyřicet let.
Znojemští cestující musí minimálně do podzimu počítat ještě s provizorními zastávkami v Rudoleckého a Lidické ulici. Město je tam přemístilo kvůli opravě ulice Milady Horákové. Po dlouhých úředních sporech začala i ve Znojmě stavba autobusového terminálu. Skončit by měla v září.

„Nový systém pro znojemské cestující nebude znamenat velké změny. Přínosem pro lidi z okrajových částí, například Popic či Kasáren, bude to, že cesty do Znojma budou platit v tarifu městské dopravy, včetně možnosti použít karty,“ informoval místostarosta Jan Blažíček.

Dílčí komplikace s přestupní zastávkou mají také v Miroslavi. „Prozatím zůstane zastávka pro dálkové spoje na křižovatce u státní silnice na trase Znojmo – Brno. U vlakového nádraží budou stavět jen krátké linky z okolí města,“ informoval starosta Miroslavi Augustin Forman.

Smíšené pocity budou mít na přelomu měsíce zřejmě lidé v Hevlíně. Se vstupem Znojemska do IDS tu totiž definitivně skončí provoz na lokální železniční trati mezi Hevlínem a Hrušovany nad Jevišovkou. „Na naší snaze o obnovu zničené trati do sousedního Laa an der Thaya se tím nic nemění,“ zdůraznil starosta Drahomír Nosek.

Krajský systém až do Laa povede, ale na trase mezi Brnem a dolnorakouským hraničním městem budou jezdit autobusy.
Možná až moc spojů začne jezdit na Vranovsko. Myslí si to aspoň předseda sdružení tamních obcí Lubomír Vedra, starosta Vranova nad Dyjí. „Spojů bude víc než dosud. Až mám dojem, že to bude neekonomické, protože nebudou adekvátně využité,“ uvažoval Vedra.

Nový systém vezme části cestujícím přímé spojení do Znojma. „Dosud jezdila přes Štítary přímá linka Znojmo – Bítov. Od července budeme přesedat v Lesné. Nebude to ale velká komplikace, lidé jsou zvyklí z ostatních spojů,“ uvedla starostka Štítar Růžena Roupcová.

#nahled|https://g.denik.cz/69/64/infografika_ids_znojmo_dopravni_system_denik_flash_big.jpg|https://g.denik.cz/69/64/infografika_ids_znojmo_dopravni_system.jpg|Kolik ušetří lidé ze Znojemska po připojení k IDS JMK.#

Jedna jízdenka pro cestu celým krajem. Jedna jízdenka na vlak, dálkový autobus i místní dopravu v jakémkoliv městě jižní Moravy. Do chvíle, kdy si toto lidé v kraji vyzkouší poprvé, zbývá přesně týden.

S prvním červencovým dnem se rozšíří krajský integrovaný systém i o poslední etapu. Ta zahrnuje především Znojemsko, ale i část Rakouska. „Bude to historická událost. Poprvé propojíme celý kraj,“ prohlásil krajský radní zodpovědný za dopravu Zdeněk Pavlík.

Do sítě se s posledním rozšířením zapojí 168 nových obcí se zhruba 150 tisíci obyvateli. „Přestože je Znojemsko poslední, je nejrozsáhlejší. Jen pro srovnání: má stejnou rozlohu jako Pardubický kraj,“ uvedl ředitel společnosti Kordis, která dopravu v kraji organizuje, Jaromír Holec.

Poslední a odlišné

Znojemsko je specifické i v dalších ohledech. „Například mu chybí páteřní vlaková dráha, která v ostatních okresech spojuje větší města s Brnem. Nahradí ji autobusy na přímých linkách z Brna,“ uvedl Holec.

Specialisté společnosti Kordis museli řešit ještě další problém: Znojemsko má mnoho malých obcí s pár obyvateli. „Zajistit všem dopravní obsluhu v požadovaném minimálním rozsahu stojí spoustu peněz. Všude totiž musí jezdit šest párů spojů ve všední den a tři o víkendu. Přesto se nám to podařilo i u devíti obcí, kam doposud nejezdilo v pracovní den ani oněch šest autobusů, a hlavně u 123 obcí, kam o víkendu nezajížděly ani tři spoje,“ upozornil Holec.

Aby společnost Kordis ušetřila, bude se snažit do malých obcí zajíždět s menšími autobusy s kapacitou do třiceti cestujících. „Kromě toho několik linek obslouží také minibusy,“ upřesnil vedoucí dopravního odboru společnosti Jiří Horský.

Lidé ze Znojemska si od rozšíření integrovaného systému slibují především častější spoje. „Hlavně vlaků jezdí málo. Když mi ujede, musím velmi dlouho čekat na další. Autobusy zase zastavují v každé vesnici a jedou příliš dlouho. Dostat se hlavně večer z práce je proto obtížné. Bude skvělé, když vlaků se zavedením integrovaného systému přibude“ upozornila Aneta Janušková, která denně cestuje do práce z Šanova do Znojma.

Z Brna přímo do Laa

Se začátkem července se dopravní systém rozšíří i do sousedního Rakouska. „Nově zavádíme linku mezi Brnem, Pohořelicemi a Laa an der Thaya. Usnadní se tím cestování za prací a za turistickými lákadly na obou stranách hranic. I v Rakousku samozřejmě platí klasické jízdenky,“ řekl Holec. Linka do Laa bude po slovenské Skalici druhou přeshraniční linkou jihomoravského dopravního systému.

Vedle turistů vítají linku do Laa i lidé z Hevlína na Znojemsku. „Tím spojem se svezou lidé do Hrušovan nebo do Brna. Tam často jezdí na úřady a k lékaři. Opačným směrem mohou jezdit lidé, kteří pracují u bývalého hraničního přechodu,“ uvedl starosta Hevlína Drahomír Nosek. Spousta lidí prý díky tomu navštíví i lázně v Laa.
Starosta Hustopečí na Břeclavsku Luboš Kuchyňka systém dopravy kritizuje, říká:

Přišli jsme o přímé spoje do Brna

Hustopeče /ROZHOVOR/ - Když se před rokem a půl připojilo k integrovanému dopravnímu systému Břeclavsko, přišly Hustopeče o přímý spoj do Brna. Starosta města Luboš Kuchynka toto omezení kritizuje.


S jihomoravským integrovaným dopravním systémem nejste moc spokojený. Proč?
Úplně změnil způsob cestování našich lidí do Brna. Bohužel k horšímu. Místní byli zvyklí jezdit do krajského města přímo, nyní musí přestupovat. Po nějakém čase od zavedení systému sice Kordis udělal pár drobných změn k lepšímu, ovšem to neznamená, že vše funguje, jak má. Bohužel musíme stále přestupovat v Židlochovicích a to je pro lidi nestravitelné. Není tam žádný terminál. V zimě, v dešti, pořád musejí čekat venku.

Před spuštěním systému podle vás doprava fungovala lépe?
Samozřejmě. Měli jsme přímou linku. Lidé v Hustopečích nastoupili a vystupovali až v Brně.

Vaše město platí povinný dopravní příspěvek padesát korun ročně za obyvatele?
Zatím jsme nepodepsali smlouvu, na integrovaný systém tedy nepřispíváme. Já, ani žádný ze zastupitelů nemůžeme zvednout ruku pro věc, která našim lidem nevyhovuje.

Ovšem podle ředitele společnosti Kordis se musí obce, které neplatí, smířit s menším počtem spojů než ostatní. Nechcete přeci jen smlouvu podepsat?
Doprava je u nás od doby, kdy kraj systém spustil, stále stejná. Kdybychom viděli u lidí z Kordisu alespoň náznak, že nám chtějí vyjít vstříc, tak se pochopitelně připojíme. To se ovšem nestalo.

Co by vás přesvědčilo?
Dostatečný počet přímých spojů mezi Hustopečemi a Brnem.

Integrovaný systém je tedy podle vás celkově špatný?
Ne. Věřím, že obecně je to dobrá myšlenka a pro kraj výhodná. Ale ne pro lidi, kteří žijí u nás.

Starosta Klobouk u Brna Zdeněk Bobek je s harmonogramem spojů spokojený, tvrdí:

Na krajské dopravě jsme vydělali

Klobouky u Brna /ROZHOVOR/ - K jednoznačným příznivcům krajského integrovaného dopravního systému patří starosta Klobouk u Brna Zdeněk Bobek. Jeho město ležící na Břeclavsku do systému přistoupilo před rokem a půl. „Rozhodně nám to vyplatilo,“ tvrdí starosta.


Jak jste spokojený po zavedení integrovaného dopravního systému?
Klobouky u Brna si díky integrované dopravě v každém případě polepšily. Směrem na Brno, Hodonín i Hustopeče jezdí podstatně více spojů než dříve. S integrovaným systémem se také vrátily autobusy do centra města. Kdysi dávno tam zajížděly, ovšem pak začaly zastavovat na rozcestí kopce nad obcí, kilometr od centra. Ti, kteří jezdili každé ráno do práce, se tak dost nachodili.

Teď už s dopravou žádné problémy nemají?
Za rok a půl, co systém funguje, jsem řešil jen velmi drobné stížnosti. Dvě či tři věci. Vadilo třeba špatné navazování spojů při opravách silnice.

Zvládá vaše město takové posílení linek?
Máme trošku problém s dopravním uzlem na náměstí. Musím přiznat, že je teď docela přetížené. Nástupiště nejsou připravená na takovou zátěž, není tu čekárna ani třeba sociální zázemí. Nicméně s krajem spolupracujeme na nápravě. Při plánovaných opravách náměstí postavíme snad tak do čtyř let moderní přestupní terminál za zhruba pětadvacet milionů korun.

Co si myslíte o obcích, které do krajského dopravního systému dosud nepřistoupily? Nevadí vám, že neplatí roční padesátikorunový příspěvek za obyvatele a přesto systém využívají?
Docela je chápu. Podle mne to je z jejich strany spíše určitá obrana. Dávají tím najevo svou nespokojenost se servisem, který jim systém dává. Musím říct, že bych se divil, kdyby například Hustopeče platily.

Rozšíření si vyžádalo terminály za desítky milionů korun

Jižní Morava - Červencové rozšíření integrovaného dopravního systému na Znojemsko neznamená jen sjednocení jízdného a sladění jízdních řádů. Propojení dopravy s sebou přináší i častější přestupy. A tím pádem i potřebu nových terminálů, které v dopravních uzlech poskytnou cestujícím dostatečný komfort.

„Bez stavby nových nádraží se po rozšíření prostě neobejdeme. Za nejdůležitější přitom považujeme přestupní terminál mezi vlaky, autobusy a městskou dopravou ve Znojmě,“ uvedl mluvčí společnosti Kordis, která dopravu v kraji organizuje, Květoslav Havlík.

Ve Znojmě staví přestupní terminál město. Stát bude devětašedesát milionů, přičemž dvaačtyřicet zaplatí evropské fondy. Znojemští radní chtěli, aby terminál začal fungovat už prvního července, tedy v den, kdy se integrovaný systém dostane do jejich města. Nakonec jej však dostaví pravděpodobně až v září. Stavební povolení totiž město dostalo pozdě – až letos v březnu.

Žádosti o povolení podali úředníci loni v srpnu a září. Kvůli chybě v projektu ale Znojmo muselo žádost vzít zpět. „Projektant nakreslil menší část silnice tak, že vedla přes pozemek vlastníka sousedního nádraží. Vadu jsme odstranili a v novém řízení už šlo vše bez problému,“ vysvětlil zdržení znojemský místostarosta Jan Blažíček.

Znojemští se moderního terminálu nemohou dočkat. Cestující teď totiž musí u provizorních zastávek v ulici Milady Horákové kličkovat mezi auty, autobusy a náklaďáky. „Dojíždím sem pravidelně do školy. Kdybychom mohli místo z pouličních zastávek odjíždět z pěkného a praktického nádraží, bylo by to určitě pohodlnější,“ řekla studentka Kateřina Koláčková.

Svoje přestupní terminály stihli dokončit v Miroslavi a Jevišovicích na Znojemsku. „I stavbu těchto přestupních uzlů zaplatily a uskutečnily přímo obce,“ upozornil mluvčí Kordisu Havlík.

Terminál v Jevišovicích dostavěli dělníci na konci května. Budova za deset a půl milionu korun nabídne spolu se třemi stáními pro autobus a novými čekárnami i světelné tabule s časy odjezdů a příjezdů. Především ale přinese cestujícím mnohem větší pohodlí a bezpečnost. „Až doposud musel každé ráno na zastávku dohlížet policista. To kvůli dětem, které jezdí do školy. Teď bude vše doufám bezpečnější,“ řekl jevišovický starosta Pavel Málek.

Deset milionů za terminál spojující autobusové a vlakové linky dali i v Miroslavi. „Kraj plánuje i větší terminál za pětačtyřicet milionů korun. Ten ovšem chce postavit až při opravách silnice I/53, u které bude stát,“ připomněl miroslavský místostarosta Roman Volf.

Nádraží pro integrovaný systém začal v květnu stavět také Moravský Krumlov. „Předpokládám, že do konce roku bude hotový. Hned poté se tam přesunou autobusy, které zatím zastavují na náměstí,“ doufá místostarosta města Tomáš Třetina.

Kromě staveb nových nádraží ovšem lidi na Znojemsku čeká i ztráta. Život zmizí například z vlakové trati, která spojuje Hevlín a Hrušovany. „Spoj nahradíme autobusy linky 104 v trase Brno – Pohořelice – Hrušovany – Hevlín – Laa an der Thaya,“ uklidnil všechny cestující mluvčí Kordisu Havlík.

Nová nádraží

Rozestavěné a hotové terminály

Znojmo 69 milionů
práce skončí na podzim

Moravský Krumlov 31 milionů
práce skončí v zimě

Jevišovice 10 milionů

Miroslav 10 milionů

Plánované přestupní terminály
Miroslav II 45 milionů
Lechovice, Lesná, Pohořelice
Branišovice (cena zatím nejasná)

MARTIN MOŠTĚK
PETR JEŘÁBEK
REDAKTOŘI ROVNOSTI

Autor: Redakce

24.6.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Florbalisté Znojma porazili v jihomoravském derby před kamerami České televize Bulldogs Brno 3:2.
25

OBRAZEM: Florbalové Znojmo v derby přetlačilo brněnské Buldoky

Ilustrační foto

Nabízela sex u silnice, dostala pokutu dva tisíce

Provokoval strážníky. Močil u památníku v centru Znojma

Znojmo – Provokatéra, který močil u památníku na Mariánském náměstí ve Znojmě, zaznamenala v neděli ve dvě hodiny po půlnoci kamera znojemských strážníků. „Čtyřiačtyřicetiletý muž křičel na své společníky, aby šli taky. Strážníkům pak na doporučení kamarádů odmítl prokázat svou totožnost. Muž byl přesvědčený, že se ničím neprovinil a případ bude mít dohru u přestupkové komise,“ informoval preventista znojemských strážníků Petr Hladký.

Tabla prvňáčků: představíme ZŠ v Tasovicích a znojemskou v Jubilejním parku

Jižní Morava – Spolu se začátkem nového školního roku odstartoval ojedinělý projekt Deníku, který má ambice stát se stejně oblíbeným a úspěšným, jako jsou například Miminka – pravidelné série fotografií novorozeňat z českých porodnic. Seriál s fotkami prvňáčků najdete vždy ve středečním tištěném vydání Deníku Rovnost.

Padly facky kvůli hlasité hudbě, dívka skončila v nemocnici

Znojmo – Konflikt kvůli údajně hlasité hudbě, linoucí se z mobilního telefonu, se odehrál v sobotu večer u východu ze znojemského vlakového nádraží. „V hádce uštědřila devětačtyřicetiletá žena facku patnáctileté dívce. Facku dal přítel ženy také mladíkovi, který se snažil kamarádku chránit,“ sdělil preventista znojemských strážníků Petr Hladký.

Lattner odehrál v dresu Orlů čtyřsté utkání: Klukům nachystám svačinku, slibuje

Znojmo – Prokličkoval mezi soupeři a před brankou nezaváhal. Obránce Jan Lattner se v domácích utkáních proti Fehérváru a Bolzanu trefil po individuálních akcích, když projel celé hřiště, přesto prohrám 2:3 a 3:4 v prodloužení nezabránil. Znojmo tak kleslo v mezinárodní soutěži EBEL na čtvrtou pozici. „Mnohem radši bych branky vyměnil za vítězství v obou zápasech,“ říká sedmadvacetiletý znojemský odchovanec.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT