Soud v odůvodnění potvrdil, že bez platného územního plánu kraje, takzvaných zásad územního rozvoje, město nemůže tak významnou silnici, jako je obchvat Znojma, do svého územního plánu nakreslit. Znojmo podle soudu zvolilo špatné řešení. „V územním plánu příslušnou trasu vědomě a zcela výslovně vymezilo jako součást koridoru silnice dle politiky územního rozvoje," argumentoval v odůvodnění soud.

Poukázal při tom, na to, že příslušný koridor musí nejprve vymezit právě nyní neexistující zásady územního rozvoje. Ty původní soud zrušil před čtyřmi lety a kraj nové zatím chystá.

Znojemská radnice svůj další postup zvažuje. „S odůvodněním se nyní seznamujeme a zvažujeme kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu," sdělila mluvčí znojemské radnice Zuzana Pastrňáková. Na případné podání stížnosti má radnice lhůtu dva týdny.

Představitelé Znojma již dříve naznačili, že o stížnosti vážně uvažují. Radil jim to nedávno i hejtman Michal Hašek. „Stejně jako ministr dopravy Ťok radím znojemské radnici odvolat se proti rozhodnutí krajského soudu. Známe jiné rozsudky správních soudů a nemyslím, že by neexistence krajských zásad bránila městu, aby ve svém územním plánu řešilo otázku obchvatu," uvedl Hašek.

Současně opakoval slib, že krajský dokument bude hotov ještě před podzimními volbami. „Znovu potvrzuji, že je do voleb vydáme. Tím by také měly odpadnout všechny diskuse, zda mělo být nejprve vejce, slepice, nebo obráceně," dodal hejtman.

Podle Lenky Polákové, šéfky spolku Obchvat sdružujícího kritiky rozestavěné trasy obchvatu, nadešel čas začít chystat velký obchvat města. „Pokud by měla vzniknout dosud prosazovaná stavba obchvatu, bylo by Znojmo neuvěřitelně zahlceno auty jedoucími na tranzitní trase ze severu na jih Evropy, pracovně označované S8, jejíž součástí má obchvat být," poukázala Poláková. Státní úředníci by se podle ní měli zabývat návrhem velké trasy, kterou od zástupců spolku dostali.

Spolek přitom odkázal na návrh, jak vést obchvat větším obloukem mimo zastavěné části města. „Kraj již delší dobu vlastní autorizovaný projekt velkého obchvatu Znojma, který zpracoval dopravní projektant. Před občany ho zatajil a zcela chybně ani nezahrnul v neprospěch Znojma do připravovaného krajského územního plánu ," argumentovala Poláková.

Státní správci a stavitelé silnici přitom zatím stále připravují pokračování rozestavěné trasy. Nejblíže k zahájení má v současné době takzvaná druhá stavba, což je úsek mezi kasárenskou křižovatkou silnice I/38 na Jihlavu mezi Příměticemi a Citonicemi a únanovskou křižovatkou nad Novou nemocnicí.

Stavba má platné stavební povolení a Ředitelství silnic a dálnic předpokládá, že ještě letos na trasu vyjedou bagry. „Brzy zasedne vládní komise, která vybere dodavatele. Děláme vše proto, abychom poté dokázali předat staveniště prakticky obratem, musíme ale mít na paměti, že se po výběru dodavatele může někdo z neúspěšných uchazečů odvolat," nastínil nedávno generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa s tím, že v ideálním případě by se dělníci mohli dát do práce v polovině roku.