Na řadě jsou nyní kromě jednání s pivovarnickým koncernem i práce muzejních odborníků. „Zřízení expozice pivovarnictví schválilo Ministerstvo zemědělství, což je zřizovatel Národního zemědělského muzea, tuto záležitost musí ještě potvrdit rada samotného muzea," vysvětlila mluvčí města Znojma Zuzana Pastrňáková.

Na čem konkrétně bude národní muzeum svou prezentaci stavět, není tedy zatím jasné. „O možnosti vytvořit expozici pivovarnictví teprve jednáme. Zatím tedy nelze poskytnout žádnou konkrétní informaci," sdělila Jana Kadlecová z Národního zemědělského muzea v Praze.

Zážitková expozice má vzniknout v prostorách varny bývalého pivovaru. „Město Znojmo v současné době vstupuje do jednání s bývalým vlastníkem, firmou Heineken o možnosti využití varen pro zážitkovou expozici. Varny jsou totiž ve vlastnictví této společnosti. Pokud budou jednání úspěšná, uzavřeme smlouvu s Národním zemědělským muzeem," přiblížila Pastrňáková.

z historie
Poprvé se připomíná vaření piva ve Znojmě již roku 1278, kdy Rudolf I. Habsburský udělil městu právo vařit a šenkovat pivo. V 15. století vznikl pivovarský cech. Roku 1720 vyrostl moderní městský pivovar nedaleko hradu a v blízkosti rotundy. Právě ve varně pivovaru, který prošel za léta mnoha přestavbami, má vzniknout expozice pivovarnictví.

Zdroj: www.pivovary.info.cz

Již nyní o chystaném projektu vědí odborníci v Jihomoravském muzea ve Znojmě. „Oslovili nás z města a máme se spojit s Národním muzeem a předat případné podklady," naznačila ředitelka Jihomoravského muzea ve Znojmě Vladimíra Durajková. Myslí si, že podobná expozice ve Znojmě chybí

Z toho, aby plánovaná výstava nebyla pouhými obecnými informacemi, má obavy historik muzea Jiří Kacetl. Podle jeho mínění ve Znojmě zatím nikdo nedělal výzkum který by se týkal pivovarnictví. „Na každé výstavě podobného typu je důležitý konkrétní příběh, který ukáže, jak se ve středověku a novověku pivo vařilo. Důležitý je lokální aspekt. Je možné, že národní muzeum na takový výzkum vyčlení svého člověka. Z vlastních zkušeností vím, že podobné bádání není záležitostí několika týdnů, ale mluvíme tady třeba o půl roce," poukázal Kacetl.

Podle odborníka na marketing a cestovní ruch Pavla Kovaříka je Znojmo spíše vinařským městem, nebo se tak alespoň profiluje. „Důležitá je ale otázka, co bude s celým areálem," obával se Kovařík.

Podobné hlasy jsou slyšet z opozice již dlouhou dobu. Kritici volají po uceleném využití a jasné koncepci. „Zatím čiší bohužel z města jen bezradnost. Vše by měli totiž řešit vcelku. Nápad na expozici pivovarnictví není špatná myšlenka, ale měly by na ni navazovat další práce projektantů a architektů," vzkázal Kacetl.

Areál koupilo město před šesti lety za 26 milionů korun.