„O nové využití areálu pivovaru se snažíme intenzivně už od roku 2012. Když se loni objevil vážný zájemce o obnovení vaření piva ve Znojmě, brali jsme to jako velké plus. A také jako první krok, jak celý areál postupně oživovat," vysvětlil starosta Znojma Vlastimil Gabrhel.

Územní studie z roku 2011 týkající se využití areálu pivovaru předpokládá náklady do celého areálu v řádu stovek milionů korun. I proto se město rozhodlo změnit strategii a jednotlivé objekty nabízí zvlášť.

Opozice však poukazuje na výsledky ankety, ve které obyvatelé Znojma vybrali problémy vyžadující nutné řešení. „Pivovar byl hned na druhém místě za obchvatem. Lidé požadovali, aby v něm vzniklo kulturní a společenské centrum, a na to by představitelé radnice neměli zapomínat," poukázal zastupitel Jiří Kacetl a vybízel k ostražitosti.

Pivovar je totiž společně s rotundou nedílnou součástí královského hradu. „Pokud si tento vzácný areál necháme rozparcelovat na dílčí části, ztratíme nad ním jako celkem kontrolu," varoval opoziční zastupitel s tím, že k nabízení prostoru různým investorům chybí veřejná diskuze.

„Přitom alternativní cesty využití areálu existují a máme je v základním obrysu připravené. Nikdo z odpovědných politiků je patrně nechce slyšet. Ve Znojmě totiž už dlouho nejde o myšlenky, ale o moc a peníze," litoval Kacetl.

Také podle mladé architektky Barbory Zmekové by místo s tak silnou historií mělo patřit všem. „Lidé by se tu měli scházet a místo využívat. Městu se podařilo areál vykoupit a teď drží v ruce všechny trumfy, aby se ho hned bez konkrétní vize zbavilo. Znojmu přitom chybí spousta prostor pro kulturní a volnočasové využití," uvažovala Zmeková s tím, že s jasným plánem je možné opravy rozložit do delšího období.

Radnice ústy své mluvčí Zuzany Pastrňákové zdůraznila, že berou v potaz historický ráz pivovaru a chrání rotundu a samotný hrad. Při svých plánech berou ohled na nedávné průzkumy vysoké školy i Fóra zdravého města. „Výsledkem bylo, že si obyvatelé Znojma přejí v pivovaru občanskou vybavenost či služby podporující cestovní ruch," vysvětlila Pastrňáková. Pod občanskou vybaveností si lze přitom představit například školy, kina, divadla, ale i tělocvičnu nebo obchody.

Nyní město hledá investory pro jednotlivé části areálu. Ve hře je stále zážitková expozice pivovarnictví, kterou by mohlo zřídit Národní zemědělské muzeum.

Radnice nyní nově propaguje město i investiční příležitosti prostřednictvím webových stránek www.znojmobussines.cz. Jejich vznik ocenil znojemský odborník na marketing Pavel Kovařík, ale poukázal přitom na určité rezervy. „Je to správný krok, kterým mělo město jít již před lety. Znojmo je skutečně město příležitostí. Jen bohužel v konkrétním obsahu stránek vidím rezervu. Navíc, pokud jde přímo o pivovar, město by mělo myslet více dopředu, a ne brát všechno, co se namane. Bohužel stále postrádám jasnou koncepci, jak rozvíjet ve městě podnikání a investice," poukázal Kovařík.