Půl roku poté, co do vedení Znojma nastoupila nová koalice, začíná radnice prosazovat ambiciózní plán na změnu centra města.

Auta sem budou moci bez poplatku, ale bude dražší parkovné. Zmizí nevhodné vývěsní štíty, plastová okna a venkovní elektrické a telefonní vedení. Na ulicích už nebudou soukromé popelnice.

Záměr schválilo i zastupitelstvo. Radnice ho ale bude muset prosadit v praxi.

„Pro návštěvníky je zatím Znojmo městem dopravních značek, drátů a popelnic. To chceme změnit,“ řekl starosta Petr Nezveda.

Statisícové pokuty


Nejtvrdší jednání čekají ředstavitele města čekají s energetickými nebo telefonními společnostmi. Podřídit se budou muset i obchodníci v centru města. Nové pokyny přesně vymezují, z jakých materiálů mohou být vyrobeny poutače a reklamy. Pokud je nesplní, hrozí jim vysoké pokuty. (Plné znění platných pokynů města naleznete zde.)

„Památkáři mohou dát pokutu sto tisíc korun, stavební odbor i dvě stě,“ řekla mluvčí města Denisa Šipošová.

Vše ale až od roku 2008. Do prosince vyhlásilo město jakousi amnestii. Obchodníci a majitelé nemovitostí budou mít šanci přizpůsobit se pokynům i díky dotaci města.

„Mohou dostat příspěvek až dva miliony korun. Peníze půjdou z Fondu revitalizace městské památkové rezervace,“ řekl Nezveda.

Město se inspirovalo Českým Krumlovem, který je po Praze jednou z nejvyhledávanějších destinací zahraničních turistů. „Podobná pravidla platí od roku 1999. Změna se projevila poté, kdy město začalo důsledně vymáhat a kontrolovat jejich dodržování,“ řekla Jana Zuziaková z krumlovské radnice. Město ale muselo zahájit řadu správních řízení a udělovat pokuty.

Bez popelnic


Do budoucna by se centrum města mělo zbavit i soukromých popelnic. Ty by se měly objevovat na veřejném prostranství jen na přesně určených místech a v daných hodinách. Popelářské vozy by měly odpad svážet výhradně v noci. (Plné znění vyhlášky, která reguluje svoz odpadků a umístnění popelnic ve Znojmě naleznete zde.)

Další zásadní změnou je nová regulace vjezdu aut do historického centra města. Ten by od července měl být bez poplatků, ale pomalejší. Stoupne naopak parkovné. Radnice si od tohoto kroku slibuje zklidnění dopravy.

„To by moho zvýšit bezpečnost a atraktivitu místa. Jak to ovlivní počet vjezdů, se dá jen těžko odhadnout,“ řekl Jaroslav Heinrich z brněnského Centra dopravního výzkumu.

Důležitým předpokladem ale podle něj bude vymáhat dodržování pravidel. „Úspěch bude záležet na tom, zda parkovné zaplatí opravdu všichni, kteří mají, a nebudou existovat výjimky,“ dodal Heinrich.

Za několik měsíců tak možná budeme chodit po úplně jiném městě. Vše záleží na tom, zda se zastupitelstvem schválené záměry podaří prosadit do praxe.