Ze Znojma by turisté měli odjíždět s lahví vína a sklenicí okurek. To je alespoň představa starosty města Petra Nezvedy.

Se společností Hamé, která vlastní značku Znojmia, radnice uzavřela dohodu o vzájemné propagaci. Produkce okurek na Znojemsku přitom každý rok klesá. Pro Hamé jsou navíc drahé a nesplňují všechny požadavky. Okurky ze Znojemska proto nepoužívá.

„Znojmia je dlouhodobě budovaná značka, do které se investovala spousta peněz. Bylo by škoda ji k propagaci města nevyužít,“ soudí Nezveda.

S okurkami podle nedávného průzkumu spojuje Znojmo třetina Čechů. Produkty se značkou Znojmia si v budoucnu budou odnášet turisté i z informačních center ve městě. Znojmo bude propagováno také logem na etiketách sklenic s nakládanou zeleninou.

„Hamé jich ročně vyrobí zhruba deset milionů. Nejvíce se jich prodává v České republice, ale vyváží se i do celé Evropy a také Japonska,“ řekl Přemysl Vícha z marketingového oddělení společnosti.

Reklama


Znojmo a firma se budou vzájemně propagovat i na webových stránkách. „Od spolupráce si slibujeme posílení naší značky,“ dodal Vícha.

Okurková sezona se ve Znojmě pravděpodobně rozšíří na celý rok. „Rádi bychom výrobu okurek do Znojma vrátili. Třeba ve formě malé manufaktury sloužící jako atrakce pro turisty,“ řekl Nezveda.

V současné době pro ni hledá vhodné umístění. Přemýšlí také nad technologií, která by umožnila produkci i mimo hlavní sezonu.

Dříve tradiční produkt už se Znojemskem začíná spojovat jen zažitý stereotyp. Fruta vyrobila poslední okurky ve sladkokyselém nálevu v roce 2002. Ubývá i pěstitelů.

„Zatímco na počátku devadesátých let rostly na pěti stech šedesáti hektarech půdy, vloni to bylo na šedesáti a letos dokonce jen na třiceti,“ řekla ředitelka znojemské Agrární komory Yvonne Urbanová.

Náročná plodina


Pěstitelům okurek chybí zpracovatelé, výkupní cena je nízká. Na Znojemsku tak zůstali jen dva velcí producenti. Firma Hamé od nich ale okurky nekupuje. Zmizela i na pěstování náročná odrůda Znojemská okurka. Kromě nálevu to byla právě ona, která znojemský produkt proslavila. „Má specifickou chuť, trochu jiná je i její struktura,“ uvedla Urbanová.