Do tří týdnů ministerstvo dopravy naznačí, zda mají klíčové dopravní stavby na Znojemsku perspektivu mizernou, nebo vůbec žádnou. Úředníci a experti dokončují takzvanou dopravní superkoncepci. Hejtman Michal Hašek u ministra Víta Bárty lobuje, aby do plánu vrátil silnici I/53. Státní stavitelé silnic suše konstatují, že obchvaty Znojma a Lechovic jsou zablokované a na další přípravy rekonstrukce I/53 potřebují peníze.

„Při jednáních se zástupci ministerstva jsme o silnici na Znojmo hovořili. Zjistili jsme, že zatím jen o pokračování obchvatu Znojma. Protože jediné problematické místo je u Lechovic, trvá kraj na tom, aby silnice I/53 byla celá součástí vládní superkoncepce a aby pokračovaly přípravné práce po celé trase. Nikoli pouze další částečná etapa v podobě obchvatu,“ sdělil hejtman Hašek.

Rozšíření silnice ze Znojma do Pohořelic pak v dopise ministrovi označil za jednu z klíčových priorit, na jejichž zařazení do státních plánů vedení kraje trvá. Ministerstvo konkrétní podobu dokončované koncepce zatím drží pod pokličkou. „O jednotlivých stavbách v jednotlivých krajích nemohu mluvit, pan ministr na to uvalil embargo. S koncepcí veřejnost poprvé seznámíme koncem ledna,“ uvedl mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský.

Dokument má podle něj do rozvoje silnic a železnic vnést pořádek. „Zhruba řečeno, dosud se stavělo podle toho, jaký měl kdo politický vliv a jak moc křičel. Nyní koncepce určí prioritní druhy dopravy a klíčové stavby pro daný region,“ vysvětloval Ptačinský. Na základě sepsaných kritérií pak vznikne závazný seznam staveb, které bude stát postupně podle finančních možností budovat.

Nad počínáním ministra Bárty a jeho úředníků ovšem kroutí hlavou starosta Miroslavi Augustin Forman. „Zastavit stavby a sebrat peníze je to nejjednodušší. Silnice I/53 je přitom pro region klíčová a na ministerstvu musí velmi dobře vědět, že obchvaty Znojma a Lechovic jsou zablokované. Velmi bych si přál, aby iniciativa hejtmana Haška přinesla ovoce. Jsem ale po zkušenostech už spíše skeptický,“ uvedl Forman.

Mluvčí Ptačinský výtky o neznalosti místní situace odmítl. „Na koncepci nepracují jen úředníci na ministerstvu, podílí se na ní akademici i lidé, kteří jsou několikrát týdně přímo na místě. V pravidelném kontaktu jsme samozřejmě i s panem hejtmanem a na jeho připomínky reagujeme, “ ujišťoval mluvčí.

Ředitelství silnic a dálnic má na Znojemsku inventuru poměrně jednoduchou, protože situace se poslední roky příliš nemění. „U obchvatu Lechovic trvají složitá jednání s vlastníkem pozemků, na obchvatu Znojma omezují prostor pro přípravu aktivity sdružení Obchvat,“ sdělila Nina Ledvinová z pražské centrály státních stavitelů silnic. Pro silnici I/53 mají projektanti hotové technické studie prakticky pro celou trasu. „Pro úsek ze Znojma do Lechovic je i pravomocné územní rozhodnutí. Další pokračování, případně urychlení rekonstrukce je přímo závislé na uvolnění finančních prostředků,“ upozornila Ledvinová.

Starosta Forman označil další pokračování přípravných prací za velmi potřebné. „Část obcí za podpory kraje upravila své územní plány, které už počítají s novou trasou třiapadesátky. Nikdo ale zatím nejednal s vlastníky a další odklady jen prohloubí případné problémy při výkupu pozemků, “ varoval Forman.